המעשה היהודי של רכניץ: מודה ועוזב, ירוחם

בצלאל קאהן 7 Comment on המעשה היהודי של רכניץ: מודה ועוזב, ירוחם
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

הנגיד ר' שלמה יהודה רכניץ עשה הערב מה שרבים וטובים לא העזו לעשות בעבר, דבר לכאורה פשוט: להתנצל. להבהיר. לתקן.

רכניץ פרסם הערב מכתב ארוך באתר האמריקאי 'מצב' וציטוטים נרחבים ממנו הובאו כאן באתר 'קול חי', שבו הוא כותב דברי הבהרה והתנצלות, על הדברים שאמר בכינוס בעיר ליקווד לפני ימים אחדים.

במאמר שפרסמתי היום (חמישי), כיניתי את רכניץ "בעל הבית" שדבריו שנאמרו הם ההפך מדעת תורה. הרחבתי כי מי שאיננו רב לא יכול להתהדר ולהשמיע ביקורת על רבנים וגדולי תורה, או לחלק להם ציונים והוראות. וכפי שאני לא יכול לחלק הוראות ולהשמיע 'דעות' – גם רכניץ לא.

אולם, מאוחר יותר, רכניץ עשה מעשה יפה במיוחד. הוא הבין שדבריו הובנו שלא כראוי, הוא הבין הייטב שמנהלי המוסדות לא אהבו את הביקורת שלו, ושדבריו צרמו גם לאוזניהם של רבנים רבים, והוא בא ופשוט הבהיר את דבריו. כל כך פשוט, כל כך יהודי.

ולעצם העניין. עצה אחת טובה יש לי לנגיד הנכבד ר' שלמה יהודה רכניץ וגבירים רבים אחרים, שבוודאי מכירים ואולי גם חווים כמו כולנו את בעיית אי קבלת תלמידים ותלמידות למוסדות החינוך. לגרום ללחץ על הורי תלמידים בבית הספר שילחצו על מנהלי המוסדות שיקבלו את פלוני ואלמוני – זה לא יועיל ורק יזיק. זה יגרום למלחמות מיותרות.

אני גם חושב, שאם לא רוצים הורה או ילד מסוים בבית הספר אין טעם להילחם. לא רוצים אתכם? תגידו 'תודה, אני לא רוצה ללמוד אצל מי שלא רוצה אותי. אסתדר לבד'. אולם, אם יש פתרון אחד שיכול להועיל, ובהרבה מקומות זה כבר הוכיח את עצמו, זה להפריט את מערכת החינוך החרדית.

וכשאני כותב 'להפריט' אני לא מתכוון במובן השלילי של המילה, ושחלילה אנשים חיצוניים ינהלו אותנו. כוונתי שצריך לפתוח עוד מוסדות ועוד מוסדות, בכדי שלכל חוג ותת חוג, לכל עדה ולכל קהילה, ולכל סגנון של אנשים – יהיה מוסד משלהם. זה יפתור הרבה מאוד בעיות, וזה כבר פותר היום בעיות במקומות רבים. זו הדרך היחידה: ריבוי מוסדות ייצר תחרות וכשיש תחרות – כולם רוצים להיות הכי טובים מצד אחד, ומצד שני – יש מקום לכולם.

אני בטוח שהנגיד הנכבד רכניץ, בהונו הרב יוכל לקדם את האג'נדה הזו שתביא פתרון בהרבה מקומות גם כאן בישראל, אבל גם בארה"ב, שם התופעה הולכת ומתרחבת בשנים האחרונות. וכמובן כל זה כמובן כפי שיורו גדולי ישראל שליט"א. אינני אפילו בגדר של 'נותן עצות'.

ולסיום, גם אני מבקש להבהיר ולעשות כמעשהו של הנגיד רכניץ: במאמרי הקודם לא התכוונתי לפגוע בו, חלילה וחס, אלא רק ללבן את הסוגיה ולומר, שרק גדולי ישראל, הם אלו שיכולים להורות למנהלי מוסדות מה לעשות, להם ולכולנו.



7 תגובות

מיין תגובות
  1. 7

    אל תציע הצעות להפריט או לו זה תשאיר לרבנים

  2. 6

    הפתרון של "להפריט" הוא פשטני ולא מציאותי
    יותר מוסדות=פחות מספר תלמידים בכיתה=פחות תקציב לכל מוסד
    כאשר גם כך אפילו המוסדות הגדולים והמלאים היום לא מחזיקים מעמד

  3. 5

    אהבתי מאוד לשמוע את התוכנית שלך!! אבל לדעתי אתה לא צודק כולנו יודעים מאיזה שיקולים לא מקבלים הרבה בנות וחבל

  4. 4

    מה לעשות מי שידפק הם הספרדים למה שהספרדים מופלים עשרות שנים לא קמו מאות רכנצים

  5. 3

    אבל מה לעשות מר קאהן שאין שום סיבה שאני אלך לישיבה ספרדית בינונית במקום ללכת לישיבה אשכנזית מוצלחת בעוד שאני לא פחות מהם

  6. 2

    יהודי כמו רכניץ אומר א מ ת !
    למה לערבבב ולהוציא דברים מהקשרם? הרי כולנו יודעים טוב מאוד מה קורה במוסדות החרדים…כמה האפליה, הקשרים, פרוטקציות ומשחקי כבוד מתנהלים שם… ואם משהו אומר אמת אז לומר שהוא יוצר נגד רבנים? מנהלי מוסדות זה לא רבנים!! ועכשיו המנהלים יזהרו יותר ויספרו את הא מ ת לגדולי ישראל…אז חבל שלא חיזקתם את ידיו…

  7. 1

    אולי זה ראיון אבל עקרונית אתה טועה ורכניץ צודק לדעתי הו אלא היה אמור להתנצל כי אין לו על מה להתנצל